"Journalisterna mörklägger sanningen om invandrarna"

Med jämna mellanrum ploppar denna debattartikel från 2008 upp i sociala medier. Den börjar så här:

Drygt en miljon utländska medborgare har under ett kvarts sekel beviljats uppehållstillstånd i Sverige. Av dessa är hela nio av tio varken klassade som flyktingar eller som skyddsbehövande. Det är alltså en lögn att Sveriges mottagande av utlänningar främst värnar om de mest utsatta flyktingarna. Men detta förtigs av såväl politiker som massmedier.

Sedan ägnar sig Gunnar Sandelin åt att dels bevisa detta, dels att oja sig över hur alla ljuger, och slutligen begär han att ”kostnaden för invandringen” ska redovisas. Vi ska titta på vilka skatteintäkter invandrade svenskar bidrar med, och sedan dra av deras kostnader.

Det finns ett huvudfel i artikeln, och det är grundtesen: att ”såväl politiker som massmedier” skulle påstå att merparten av invandrare till Sverige skulle vara flyktingar. För självklart är det inte så. Merparten av invandrare har kommit till Sverige för att antingen arbeta, eller studera. De har redan ett arbete när de kommer, och de kostar följaktligen inte samhället någonting alls.

Vidare finns den ganska stora grupp som anhöriginvandrar. Den kan delas upp i tre kategorier:flagga

  • adoptivbarn
  • kärleksinvandrare, dvs människor som flyttar hit för att leva med en svensk
  • anhöriga till dem som flytt till Sverige

Av dessa kategorier kostar självklart ett adoptivbarn lika mycket för samhället som ett barn fött i Sverige, men det kan rimligtvis inte läggas till ”invandringens kostnader”. Kärleksinvandrare ska försörjas av den de lever med. Bara den tredje kategorin kostar normalt pengar för samhället, och då endast om den som flytt till Sverige inte själv klarar att försörja sin/sina anhöriga.

Det är med andra ord en debattartikel som slänger upp ett påstående ingen framfört, och som lägger många anklagande stycken på att motbevisa det.

Vi vet också hur det senare gick med kravet på att redovisa ”invandringens kostnader”. Det är nu gjort av Sverigedemokraterna, som genom diverse sifferexerciser som samtliga experter, inklusive Riksdagens utredningstjänst,som levererat underlaget underkänt, kommit fram till att invandringen kostar Sverige 188 miljarder om året.

Slutligen behöver vi också sätta en stor plump på påståendet att en miljon uppehållstillstånd delats ut under åren 1983-2008. Det är en tänkbar siffra, om man till den siffran räknar alla tillfälliga uppehållstillstånd för, till exempel, studenter och säsongsarbetare, men i övrigt stämmer den inte. Samtliga utrikes födda, undantaget nordiska invånare som inte behöver uppehållstillstånd, uppgick år 2008 till en miljon, och då har vi inte räknat bort dem som redan bodde här 1983. Till det ska läggas att EU-medborgare, som är en betydande andel av denna miljon, faktiskt inte heller behöver ”uppehållstillstånd”, utan bara ”uppehållsrätt”.

Vad beträffar artikelförfattaren, Gunnar Sandelin, så är han en del av Sverigedemokraternas inre krets. Han har skrivit en bok på samma tema som artikeln, vilken säljs på Avpixlat, och framfört statistik vi tidigare mött här på Motargument. Att han är sverigedemokrat innebär, förstås, inte att han automatiskt har fel – bara att han skriver utifrån ett partiskt, och mycket svartvitt, perspektiv.

Myt: "FAKTA" om invandring? 5

Detta är femte, och sista delen i en artikelserie som avslöjar extremt överdriven skrämselpropaganda och många olika myter som finns i en enda video, som återfinns på Eric Myrins privata youtubekonto. Eric Myrin är vice ordförande i SD, Nacka kommun, och första namn på SD:s valsedel till Nacka kommunfullmäktige samt ordförande för SDU Stockholm.

Exakt så här som Eric Myrin gör i sin video, förvanskar SD och SDU och en hel del av deras anhängare siffrorna, ofta. Deras syften är uppenbara; att försöka skrämma sina väljare.

Denna del av artikelserien fokuserar på diagrammet som visas från 00:55 till 01:05 i Eric Myrins video.

Först återupprepar videon det antal personer som fått ett uppehållstillstånd under ett kalenderår, och kallar dessa lite slarvigt för invandrare. En tidigare del i denna artikelserie har visat att den siffran inkluderar väldigt många olika personer, som inte nödvändigtvis är flyktingar eller invandrare som tänker stanna permanent eller ens en lång tid. Den inkluderar även alla adopterade barn, gäststudenter, korttidsgästarbetare på, till exempel, sexmånadersvisum och så vidare.

Sedan nämns en siffra som hävdar att det endast skulle vara 5% av alla som får uppehållstillstånd, det vill säga det som skulle kallas ”riktiga flyktingar”.

Som jag redan konstaterat i denna artikelserie, så är siffran över antal uppehållstillstånd: ca 93.000 personer en grovt överdriven siffra, vilken falskt framställer alla dessa 93.000 personerna som om de hade fått asyl och PUT, permanent uppehållstillstånd. Då kan man ju inte längre påstå att det är bara 5% av dessa som är ”riktiga flyktingar” av samtliga invandrare under ett år – när det nu bevisligen inte är så många personer som kommer hit för att stanna permanent.

Källor hämtade från  Migrationsverket;
Beviljade PUT till flyktingar som sökt asyl.
Beviljade PUT till personer som söker uppehållstillstånd för att bo tillsammans i Sverige med en person som tidigare fått PUT för sina asylgrundande skäl, spalten märkt ”därav flykt.-anh.”.

Här måste man imagesnämna att FN har vissa definitioner och uppsatta riktlinjer för när man ska ge en flykting asyl. Men, i Sverige använder vi något vidgade riktlinjer, utöver FN:s, i våra ambitioner att erbjuda utsatta människor fristad och härbärgen i Sverige. Vi har därmed ett bredare begrepp, utöver FN:s asylgrundande skäl, rörande vilka skäl som är asylgrundande – det är inget argument för att börja skilja på flyktingar i termer som ”riktiga” eller inte ”riktiga”.

OM nu SD och SDU själva påstår att de inte är rasister, om de nu alltid påstår att de inte skiljer mellan folk och folk….

Varför fortsätter de då att ständigt göra EXAKT just det ???

Jag som granskar och tolkar deras olika statistik-lögner, presentationer och jämför med den officiella statistiken från våra officiella myndigheter, jag bryr mig aldrig om individers etnicitet, födelseplats, religion eller modersmål, när jag pratar politik eller när jag pratar om människor och deras respektive åsikter – för vet ni… ???

jag är inte rasist!

Mina källor är exakt samma källor som Eric Myrin uppger i videobeskrivningen på sitt youtubekonto. Och det är bevisligen SD:s och SDU:s Eric Myrin som har kreerat denna skrämselpropagandavideo.

Jag knäcker många fler av myterna i Eric Myrins skrämselpropaganda. Läs gärna även: del 1 / del 2 / del 3 / del 4

"Allas lika värde"?

Allas lika värde. Smaka på orden. Visst låter det fint? Visst känns det, näst intill, som en självklarhet? Visst tycker du, och jag, att alla har samma värde? Naturligtvis är det så att alla människor är lika mycket värda? Parollen allas lika värde används, av oss alla, dagligen och är ett uttryck för allt, men det är samtidigt ett uttryck för ingenting. Om vi synar och analyserar frasen och dess innebörd ser vi att det, allt som oftast, blott är tomma ord. Vi säger dessa ord för att vi ska kunna se oss själva i ögonen och för att vi ska kunna ge oss rätten att känna oss som goda, förstående och omtänksamma människor. För alla vill vi väl vara goda? Alla vill vi väl andra väl? Eller?

imagesBegreppet allas lika värde genomsyrar FN:s allmänna förklaring om de mänskliga rättigheterna. Hur är det egentligen? Efterlever vi, och samhället, denna devis? Svaret på frågan är otvetydigt nej. Jag tänker i denna krönika förklara närmare på vilka punkter jag tycker att vi brister i vår vilja att erkänna alla människors lika värde.

I samhället stöter vi varje dag på företeelser och exempel på att människor inte har samma värde. Vi ser det genom att människor diskrimineras på arbetsmarknaden, på arbetsplatser, i skolan, på banken och på bostadsmarknaden. Detta är exempel på strukturell diskriminering. Vi ser varje dag tecken på att alla människor inte har samma värde. I vår vardag ges ständigt uttryck för att vi brister i vår vilja att erkänna alla människors lika värde. Vi kan se det på fotbollsarenan, på bussen, på jobbet, på gatan eller i affären. Vi ser människor som behandlar andra människor på ett sätt som inte, på något sätt, korrelerar med att vi alla har samma värde. Det kan röra sig om glåpord, att tala nedsättande, att titta snett på, att nonchalera eller, i värsta fall, så kan det uttryckas genom våld. Hatbrott är ett obehagligt, men återkommande, bevis på att människor inte anses ha samma värde.

Det finns massor av orsaker till att vi tycker att människor har lika värde. Det finns minst lika många orsaker till att vi inte tycker det. Faktorer som spelar in i vår uppfattning, eller i vår bedömning, om andra människor är etnicitet, kultur, religion, sexuell läggning, kön, ålder och funktionsnedsättning. Dessa faktorer är exempel på hur vi människor skiljer oss åt. Tyvärr är det så att många av oss har fördomar. Detta i kombination med en uppfattning om att det som är annorlunda, exempelvis ursprung, kultur, religion, homosexualitet eller utvecklingsstörning, gör att vi också tycker att något, eller någon, har ett lägre värde.

205905_700b1-thumb1Det är enkelt, och inte alltid smärtfritt, att ge människor som har uppfattning om andra människor, utifrån nämnda faktorer, påklistrade benämningar som rasist, homofob, sexist eller funkofob. Rasism, homofobi, kulturrasism, sexism och funkofobi är uttryck för åsikter som innebär att vi tullar på devisen om allas lika värde. För mig är det viktigt att poängtera att detta är åsikter. Det är föränderliga åsikter. De är icke beständiga och, på samma gång, inte en del av vår egna person. Jag vill flytta fokus till åsikten eller handlingen, och, samtidigt, flytta fokus från själva människan som diskriminerar, mobbar eller trakasserar. Jag tror på att alla människor har en förmåga att förändra stereotypa uppfattningar om andra människor. För att det ska kunna bli verklighet är det viktigt att samhället, och lagsystemet, eliminerar risken för strukturellt utövande av rasism, homofobi, köns- och åldersdiskriminering eller funkofobi.

Det är viktigt att vi inser att vi alla har ett ansvar att reagera, agera och ifrågasätta när människor ger uttryck för brister i principen om allas lika värde. När vi inte reagerar, agerar och ifrågasätter dessa attityder ger vi samtidigt vårt samtycke till attityderna. Vi godkänner dem. Är det inte svårt att godkänna saker som går stick i stäv med vad du anser om människovärde? Det kan vara bra att ha med sig nästa gång du hör fotbollspappan skrika nedsättande invektiv om någon i barnets motståndarlag, eller när tanten på bussen raljerar över busschauffören med invandrarbakgrund.

Alla människor har lika värde, oavsett allt och inget. Vi måste bara förstå det.

 

Jag har tidigare berört ämnet i några krönikor här på Motargument:

Tillsammans kan vi

Vilka mekanismer styr näthat?

Myt: "FAKTA" om invandring? 4

Detta är fjärde delen i en artikelserie som avslöjar extremt överdriven skrämselpropaganda och många olika myter som finns i en enda video, som återfinns på Eric Myrins privata youtubekonto. Eric Myrin är vice ordförande i SD, Nacka kommun, och första namn på SD:s valsedel till Nacka kommunfullmäktige samt ordförande för SDU Stockholm.

Exakt så här som Eric Myrin gör i sin video, förvanskar SD och SDU och en hel del av deras anhängare siffrorna, ofta. Deras syften är uppenbara; att försöka skrämma sina väljare.

Denna del av artikelserien fokuserar på den lilla del av diagrammet som illustreras genom en extremt missvisande stapel. Stapeln visar på siffran 42%, mellan 00:44 och 00:54 i Eric Myrins video.

Varje gång som SD eller SDU hävdar att vissa människor, med viss bakgrund, är överrepresenterade i brottsstatistiken hos BRÅ eller hos Polisen, så kan man bemöta dem med statistik från BRÅ och Polisen, statistik som intygar att av alla som är mellan 15 och 51 år och är folkbokförda i Sverige, så:

a) är 88 till 95% av alla personer, (hur man än väljer att dela in personer i olika grupper eller gruppindelningar), ALDRIG misstänkta för något brott! (under en studerad 5-årsperiod)

b) kan 60% av alla utförda brott tillskrivas en svenskfödd person, som har 2 föräldrar som är födda i Sverige. (under en studerad 5-årsperiod)

c) kan mindre än 25% av alla brott tillskrivas en person som är född utanför Sveriges gränser, exempelvis i Finland, Norge eller Danmark och så vidare (under en studerad 5-årsperiod)

d) utgör personer som har invandrat hit från Finland, Norge, Danmark eller Island och som är misstänkta för någon form av brottslighet = 5% av alla misstänkta. (personer från, exempelvis, Nordafrika utgör = 0,7% av alla misstänkta)

Källa: BRÅ, sida 8-10 i denna pdf.burglar-157142_640

OM nu SD och SDU själva påstår att de inte är rasister, om de nu alltid hävdar att de inte skiljer mellan folk och folk….

Varför fortsätter de då så ihärdigt att göra EXAKT just det, med sitt skeva bruk av statistik på detta sätt, hävda att det skulle vara skillnad mellan folk och folk beroende på vilket sätt de kommer till Sverige och beroende på varför de får uppehållstillstånd här, eller var någonstans deras farfar, farmor, morfar eller mormor är födda ???

Jag som granskar och tolkar deras olika statistik-lögner, presentationer och jämför med den officiella statistiken från våra officiella myndigheter, jag bryr mig aldrig om etnicitet, födelseplats, religion eller modersmål, när jag pratar politik eller när jag pratar om människor och deras respektive åsikter – för vet ni… ???

jag är inte rasist. och det är oftast bara en person som bär på rasistiska vanföreställningar som brukar spekulera så grovt om andra människor…!

Mina källor är exakt samma källor som Eric Myrin uppger i videobeskrivningen på sitt youtubekonto. Och det är bevisligen SD:s och SDU:s Eric Myrin som har kreerat denna skrämselpropagandavideo.

Jag knäcker många fler av myterna i Eric Myrins skrämselpropaganda. Läs gärna även: del 1 / del 2 / del 3 / del 4 / del 5

Myt: "FAKTA" om invandring? 3

Detta är tredje delen i en artikelserie som avslöjar extremt överdriven skrämselpropaganda och många olika myter som finns i en enda video, som återfinns på Eric Myrins privata youtubekonto. Eric Myrin är vice ordförande i SD, Nacka kommun, och första namn på SD:s valsedel till Nacka kommunfullmäktige samt ordförande för SDU Stockholm.

Exakt så här som Eric Myrin gör i sin video, förvanskar SD och SDU och en hel del av deras anhängare siffrorna, ofta. Deras syften är uppenbara; att försöka skrämma sina väljare.

Denna del av artikelserien fokuserar på diagrammet som visas i videon, mellan sekunderna 00:33 och 00:44.

Varje gång som SD eller SDU uppger hur stor procentandel som har någon form av utländsk bakgrund och är bosatt i Sverige, så inkluderar de alltid :

a) ALLA personer som är födda i Sverige och har en svenskfödd förälder samt en förälder som är född i vanligtvis Finland, Norge eller Danmark.

b) ALLA personer som är födda i Sverige och har två föräldrar som är födda i samma land utanför Sveriges gränser, eller i två olika länder, vanligtvis i Finland, Norge eller Danmark.

c) ALLA personer som är födda i ett annat land och har en eller två föräldrar som är födda i Sverige.

Vad har SD och SDU egentligen mot personer som, till en ganska stor del, kommer från våra grannländer?

(På SCB återfinns uppgifterna i a-c)

Man bör aldrig extrapolera en graf på det sätt som Eric ritar upp i en parabelkurva, vilken uppenbarligen insinuerar att det är en prognos på utveckling på ett exponentiellt sätt in i framtiden. Om Eric nu inte skulle vara rasist, så finner jag ingen som helst rationell förklaring till varför han gör en sådan prognos över en kraftigt krympande procentandel invånare i Sverige som inte har bara svenskfödda förfäder i sitt släktträd?

Se fyra andra skissade prognoser om olika tänkbara utvecklingar, som jag gjort till höger i denna bild:

Eric Myrin ljuger med diagram
Eric Myrin ljuger med diagram

För, jag tänker så här: om olika personer immigrerar till Sverige, blir medborgare här, och de träffar någon och tillsammans får de ett eller några barn här… dessa svenskfödda barn är då förmodligen ofta svenska medborgare från födseln. Dessa barn växer upp och skaffar sedan barn, tillsammans med andra svenska medborgare, som till ungefär 80% bör vara födda i Sverige… Då måste väl alla deras framtida, svenskfödda barn anses som svenskar, svenska medborgare och INTE som om de hade någon form av utländsk bakgrund?

OM nu SD och SDU själva påstår att de inte är rasister, om de nu alltid hävdar att de inte skiljer mellan folk och folk….

Varför fortsätter de då så ihärdigt att göra EXAKT just det, med sitt skeva bruk av statistik på detta sätt, hävda att det skulle vara skillnad mellan folk och folk beroende på vilket sätt de kommer till Sverige och beroende på varför de får uppehållstillstånd här, eller var någonstans deras farfar, farmor, morfar eller mormor är födda ???

Jag som granskar och tolkar deras olika statistik-lögner, presentationer och jämför med den officiella statistiken från våra officiella myndigheter, jag bryr mig aldrig om etnicitet, födelseplats, religion eller modersmål, när jag pratar politik eller när jag pratar om människor och deras respektive åsikter – för vet ni… ???

jag är inte rasist. och det är oftast bara en person som bär på rasistiska vanföreställningar som brukar spekulera så grovt om andra människor…!

Mina källor är exakt samma källor som Eric Myrin uppger i videobeskrivningen på sitt youtubekonto. Och det är bevisligen SD:s och SDU:s Eric Myrin som har kreerat denna skrämselpropagandavideo.

Jag knäcker många fler av myterna i Eric Myrins skrämselpropaganda. Läs gärna även: del 1 / del 2 / del 3 / del 4 / del 5

Valanalys nr 4711

En krönika av Helena Trotzenfeldt

Efter PISA-resultaten fylldes media av experter som visste exakt varför svenska skolan var på väg utför. Det fanns en sanning, och den var precis det de själva propagerat i åratal, oavsett om det var ”slut på vänsterexperimentet”, ”borgerlig ordningshysteri”, kommunaliseringen av skolan, fria skolvalet, vinster i välfärden eller invandringen.

Så samlades Sveriges förståsigpåare i ett gigantiskt ”vad var det jag sa?!”.

Men svaret på varför är förstås istället att det är komplicerat.

Nu händer samma sak med Sverigedemokraternas valresultat: Alla vet att det beror på att ingen lyssnade på just dem.

Själv tror jag tre saker:

  1. Den första är min egen käpphäst sedan många år: sluta kalla samtliga sverigedemokrater för rasister. Det är inte bara fel, utan även kontraproduktivt. Många är det, men inte alla.
  2. Det andra är att vi, och nu menar jag politiker, media, utfrågare och alla övriga med en röst och en insikt, misslyckats med att förklara vad som var fel på resonemanget runt flyktingarna. SD framstod som de enda med en fiffig lösning: vi hjälper på plats, och sedan får vi råd med precis allt, och fler överlever än om vi låter dem stanna i Sverige. Så får vi råd med sänkta skatter OCH mer till välfärden, gamla, skolan … Ingen förklarade varför det var en dum idé. Det var en enorm miss.
  3. Sedan får vi helt enkelt finna oss i att en del svenskar helt enkelt tycker som SD. De vill inte ha invandring, och de avskyr muslimer. Dessa kommer att fortsätta rösta på SD i många år framöver, såvida inte ett annat parti också bedriver antimuslimpropaganda.

Namnlös

Det finns ljusglimtar. En sådan är att SD:s väljare är ganska olika sinsemellan. Manliga gammelmoderater, sossar av båda könen som tycker vi ska ”tänka på oss själva först”, och som ideligen rationaliserar enligt ”jag är inte rasist, men …”, kristna invandrare – inte minst från Mellanöstern, samt en del judar och judevänner. Det sammanlänkande kittet är islamofobin och hatet mot muslimer. I alla övriga frågor är de rätt olika. Det gör inget, så länge det finns pengar till allt enligt principen ”minskad invandring ger oss råd till allt”, men det håller inte i all oändlighet.

De kan mycket väl spricka i solen likt ett Ny Demokrati-troll i solen.

Och efter det borde de vara ett mindre parti.

Myt: "FAKTA" om invandring? 2

Detta är andra delen i en artikelserie som avslöjar extremt överdriven skrämselpropaganda och många olika myter som finns i en enda video, som återfinns på Eric Myrins privata youtubekonto. Eric Myrin är vice ordförande i SD, Nacka kommun, och första namn på SD:s valsedel till Nacka kommunfullmäktige samt ordförande för SDU Stockholm.

Exakt så här som Eric Myrin gör i sin video, förvanskar SD och SDU och en hel del av deras anhängare siffrorna, ofta. Deras syften är uppenbara; att försöka skrämma sina väljare.

I denna del av artikelserien granskar vi en enda uppgift, 93.134 personer, som syns direkt i inledningen av videons första 15 sekunder. Nästan varenda gång som SD och SDU, eller deras anhängare, berättar hur många som har invandrat eller hur många personer som har fått uppehållstillstånd i Sverige, så slarvar de med begreppen. De skiljer sällan mellan PUT, permanenta uppehållstillstånd, och alla andra uppehållstillstånd som ofta är tidsbestämda, tillfälliga, temporära. När någon slarvigt drar till med en stor siffra över antal uppehållstillstånd inkluderar de alltså nästan alltid:

a) ALLA adopterade barn som adopteras hit till Sverige. (oavsett deras biologiska föräldrar eller vilken etnicitet eller födelseland som adoptivföräldrarna har)

b) ALLA gäststudenter, utbytesstudenter och gästforskare. I princip 99 % av dessa lämnar Sverige direkt när de tagit examen eller om deras studentvisum går ut. (majoriteten av alla visum till gäststudenter är på tidsbegränsning om 6 månader eller max 1 år)

c) ALLA som fått arbetstillstånd redan innan inresan hit, man kan anta att de är självförsörjande under hela sin vistelse i Sverige. (en stor andel av dessa är experter, ingenjörer och ungefär hälften kommer från ett annat EES-land)

(antal människor som ingår i punkt a – c här ovan är vanligtvis mellan 23.000 till 52.000 personer varje år)

d) ALLA kvinnor eller män som har blivit förälskad i en svenskfödd man eller kvinna och gemensamt bestämmer att den utlandsfödda partnern vill flytta hit för att bo tillsammans, så kallad ”kärleksanknytning”. Dessa par vill bo tillsammans här i Sverige, som sambos eller så vill de gifta sig och bo permanent med sin älskade partner. (detta inkluderar ett antal SD-politiker som har funnit kärleken utomlands) (dessa lyckliga personer som funnit kärleken och som fått slå sig ner i Sverige är totalt sett mellan 18.000 och 29.000 per år)

(på Migrationsverket återfinns uppgifterna i a-d)

Why fight love, SD??? Varför hindra personer som vill bilda familj i Sverige?? Kings_of_Sweden

e) SD och SDU, och de flesta av deras anhängare, glömmer nästan alltid att nämna antal svenskfödda och antal utlandsfödda personer som utvandrar från Sverige varje år, vilket gör att netto-invandringen och migrationsöverskottet inte blir så högt, som SD och SDU påstår, i antal personer (det är vanligtvis mellan 20.000 och 35.000 personer som utvandrar varje år)

(på SCB återfinns uppgiften i e)

OM nu SD och SDU själva påstår att de inte är rasister, om de nu alltid nekar till att de inte skiljer mellan folk och folk….

Varför fortsätter de då ihärdigt att göra EXAKT just det, att påstå det skulle vara skillnad mellan folk och folk???

Jag som granskar och tolkar deras olika statistik-lögner, presentationer och jämför med den officiella statistiken från våra officiella myndigheter, jag bryr mig aldrig om individernas etnicitet, födelseplats, religion eller modersmål, när jag pratar politik eller när jag pratar om människor och deras respektive åsikter – för vet ni… ???

jag är inte rasist. och det är oftast bara personer som bär på rasistiska åsikter som brukar spekulera så grovt om andra människor…!

Mina källor är exakt samma källor som Eric Myrin uppger i videobeskrivningen på sitt youtubekonto. Och det är bevisligen SD:s och SDU:s Eric Myrin som har kreerat denna skrämselpropagandavideo.

Jag knäcker många fler av myterna i Eric Myrins skrämselpropaganda. Läs även: del 1 / del 2 / del 3 / del 4 / del 5

När sverigedemokrater åker färja…

Gästinlägg från Polimasaren

2009 åkte flera SD- och dåvarande SDU-toppar på konferens med färjan till Tallinn. Med i gänget var, bland annat, Erik Almqvist, Björn Söder och Jimmie Åkesson. Det dracks en hel del och allsång bröt ut. Det sjöngs nidvisor om Olof Palme och om mordet på honom och enligt Kaliber så sjöng Åkesson med på denna:

Olof Palme gick på bio, han kom ut strax efter tio. Lisbet såg pistolen blänka, strax därefter blev hon änka. Skottet brann, blodet rann. Olof Palme han försvann

En av sångerna de sjöng var med gruppen Fyrdung, som har låtar som handlar om att skära ut Sions hjärta, alltså att döda judarna. De sjunger om raskravaller och om att bränna ner Rosenbad.

Förutom flera vitmaktsånger sjöng sverigedemokraterna en av de mest kända nationalsocialistiska kampsångerna, och det är ju inte så konstigt att de sjöng den tonsatta dikten ”Friheten leve” av Sven Olov Lindholm. Två av Sverigedemokraternas grundare var ju med i Lindholmsrörelsen. Lindholm var med och grundade Nationalsocialistiska arbetarpartiet, eller Svensk socialistisk samling som de döpte om sig till för att inte verka vara ett dotterparti till Hitlers parti.

Med på resan var Kaliberreportern Caroline under falsk identitet, så kallat wallraffande. Efter ett tag började de misstänka henne och när de konfronterade henne kände hon sig väldigt hotad och sprang iväg. I samband med detta blev Caroline av med väska och en viss kamerautrustning. På övervakningskameror ses Louise Erixon, Jimmie Åkessons nuvarande fru, gå upp på däck med en väska liknande den som tillhörde Caroline. När Louise kommer in igen har hon inte väskan med sig. På övervakningsbilderna fastnar också Erik Almqvist och Christian Westling på bild då de går in i Louises hytt efter att ha lurat till sig nyckeln av receptionen. De befann sig i hytten någon minut innan de gick därifrån.

När Kaliber försöker få tag i partiledaren så svarar han kort att han kommer att diskutera det här med andra medier. Sedan lade han på luren och efter det fick inte Kaliber tag på honom igen.

vlcsnap-2014-09-06-21h23m33s70 vlcsnap-2014-09-06-21h23m55s33vlcsnap-2014-09-06-21h25m40s62

På första bilden ses Caroline och Almqvist, den andra är när någon lurar åt sig nyckeln till reporterns hytt och den sista är när Åkessons nuvarande fru Louise Erixon går ut på däck med en väska som saknas när hon kommer in igen.

Källor:

SD-ledare sjöng vit makt-texter

”Olof Palme gick på bio”– om jargongen inom SD

Detta är inget nytt scoop utan bara ett sätt att påminna om att det finns mer än den mer eller mindre uttjatade järnrörsincidenten.

 

Myt: "FAKTA" om invandring? 1

Detta är första delen i en artikelserie som avslöjar extremt överdriven skrämselpropaganda och många olika myter som finns i en enda video, som återfinns på Eric Myrins privata youtubekonto. Eric Myrin är vice ordförande i SD, Nacka kommun, och första namn på SD:s valsedel till Nacka kommunfullmäktige samt ordförande för SDU Stockholm.

Exakt så här som Eric Myrin gör i sin video, förvanskar SD och SDU, och en hel del av deras anhängare, ofta siffrorna. Deras syften är uppenbara; att försöka skrämma sina väljare.

I denna mytknäckarartikel specialgranskas diagrammet som visas i videons första 12 sekunder:

1980 fick 11.848 flyktingar och anhöriga permanent uppehållstillstånd i Sverige. (Uppgiften i videon stämmer alltså med ”ca 12.000″!)
2011 fick 12.726 flyktingar ett permanent uppehållstillstånd i Sverige + 3.037 anhöriga till en flykting som är i Sverige med permanent uppehållstillstånd.

(ytterligare 29.077 personer fick permanent uppehållstillstånd i Sverige, genom s.k.”kärleksanknytningsanhörig”, vilket jag förklarar i punkt: 2.d i kommande del i denna artikelserie)

(alla andra personer som fick uppehållstillstånd i Sverige de åren fick INTE permanent uppehållstillstånd, och långtifrån alla dessa personer är fortfarande kvar i landet, se fler förklaringar i kommande delar)

Det är alltså ALLTID en grovt överdriven LÖGN om man påstår att antal permanenta uppehållstillstånd till flyktingar och till flyktinganhöriga har stigit från ca 12.000 personer (1980) till mer än ca 15.800 personer (2011)  – Migrationsverket

OM nu SD och SJimmie_Åkesson,_(SD)-ledare,_med_Louise_Erixon.DU själva påstår att de inte är rasister, om de nu alltid hävdar att de inte skiljer mellan folk och folk….

…varför fortsätter de då så ihärdigt att göra EXAKT just det, med sin skeva användning av statistik, och att hävda att det skulle vara skillnad mellan folk och folk beroende på vilket sätt de kommer till Sverige och beroende på varför de får uppehållstillstånd här, eller var någonstans deras farfar, farmor, morfar eller mormor är födda ???

Jag som granskar och tolkar deras olika statistik-lögner, presentationer och jämför med den officiella statistiken från våra officiella myndigheter, jag bryr mig aldrig om etnicitet, födelseplats, religion eller modersmål, när jag pratar politik eller när jag pratar om människor och deras respektive åsikter – för vet ni…

…jag är inte rasist. Och det är oftast bara en rasist som bär på rasistiska vanföreställningar som brukar spekulera så grovt om andra människor…!

Mina källor är exakt samma källor som Eric Myrin uppger i videobeskrivningen på sitt youtubekonto. Och det är bevisligen SD:s och SDU:s Eric Myrin som har kreerat denna skrämselpropagandavideo.

Jag knäcker många fler av myterna i Eric Myrins skrämselpropaganda. Fortsätt läsa: del 2 / del 3 / del 4 / del 5

Valet 2014, vad gör vi nu?

Valet är över.

BlåsippaSverigedemokraterna fick höga siffror. Skrämmande höga siffror. Många av oss frågar vad vi ska göra nu.

En del skriker på mer av det som alla gjort de sista åren. De vill tuta mer i vuvuzelor, störa Sd:s möten mer och bekämpa Sd genom att skrika FASCISTER ännu högre.

Jag tror inte på den modellen. Jag tror på den modell som användes på 30-talet för att bekämpa nazismen och kommunismen då.

Den modellen, som både liberaler och Socialdemokrater och LO använde hade två ben.

Det ena benet var massorganiseringen mot nazisterna och kommunisterna. Man ville bemöta nazisters och kommunisters argument överallt. Man såg till att varje arbetare var en representant som arbetade för demokrati och mot hat och intolerans. Det var mobilisering för att visa att samhället kunde lösa problemen TILLSAMMANS, utan söndring i vi och dem.

Det andra var ett massivt arbete från politiker, i synnerhet Socialdemokraterna och arbetarrörelsen för att ta fram lösningar på krisen. Fokuset låg på demokrati, demokrati och mer demokrati. Att få folk att känna sig sedda, hörda och uppskattade,

Det blir vår utmaning inför 2018. Sd:s potentiella väljarbas är över 30%. 2018 kanske de får 30%, om vi inte ser upp.

Jag stödjer Tillsammansskapet. Det behövs en mobilisering mot rasism. Gå med där. Det är ena benet av den kamp vi måste föra inför 2018.

Men det är inte nog.

För att kunna stoppa Sd måste politikerna förstå varför Sd vinner stöd på att vården och omsorgen i kommunerna skurits ner. Politikerna måste förstå varför utförsäkrade i hög utsträckning gillar Sd. De måste förstå varför Sd VINNER på att som enda parti lägga sin valvaka utanför Stockholm, och de måste förstå hur SMART det var. De måste förstå varför ett klumpigt plakat med en långbent Jimmie Åkesson gick hem hos många.

Men Sd:s lösning är falsk. Det är att sätta vi mot dem. Det är att skuldbelägga invandrargrupper och muslimer.

Kan vi visa i praktisk handling, att samhället vinner på att lösa problem TILLSAMMANS, inte genom att ställa ”vi” mot ”dem”. Kan vi hitta sätten att INKLUDERA Sd:s väljare i det och få dem att bli sedda och hörda. Kan vi få andra som känner sig utanför och som lider av krisen att bli sedda och hörda och inkluderade. Då kan vi få ut Sd ur riksdagen 2018.