Ett begrepp från samhällsvetenskap förekommer ibland i diskussionerna. Motargument beskriver kortfattat hur termen är användbar.
Alla vi betraktas i varierande grader — beroende på personen som observerar och tolkar — och det är oftast ytligt och fristående, oberoende från hur den observerade personen själv identifierar sig. Risken att bli bemött artigt eller nedlåtande är alltid olika. Riskerna är alltid olika stora att en person diskrimineras eller avskys.
Faktorerna som spelar in är i nästan alla kategorier du kan tänka dig att vi människor tycker att vi har för egenskaper och hur vi identifierar andra inom. Uppfattningar om bland mycket annat:
nationalitet, föräldrars och förfäders födelseland,
klass, utbildning, anställd/arbetslös och så vidare
Alla personer är en kombination av allt i sin familjebakgrund, uppväxt, erfarenheter och så vidare. Beroende av andras känslor och uppfattningar om ytliga utseendet och grupptillhörigheter spelar kombinationerna av maktstrukturer och fördomar roll bakom bedömning, bemötanden om personers karaktär och hur vi tror de ÄR.
Intersektionalitet handlar bland annat om att alla utsätts av olika kombinationer av lager av maktstrukturer och fördomar. Det sker baserat på personers uppfattningar och tolkningar av kategoritillhörigheterna.
Intersektionalitetsanalys granskar hur kombinationerna av de upplevda kategori-egenskaperna, stereotyperna blir olika små och stora nackdelar för vissa, och fördelar för andra.
Personer bedöms, bemöts och döms tyvärr allt för ofta baserat enbart i fördomarna om vad den anses ”höra in i” och att de därför ”självklart är som en sån”. Där de som uppfattar sig själva som samhällsnormens typexempel tyvärr för ofta agerar och dömer ut, baserat i: ”Vi mot de andra”.
Vi på Motargument har genom åren uppmärksammat den SD-kopplade nätbloggen Samnytts (tidigare Politiskt inkorrekt, Avpixlat och Samhällsnytt) återkommande lögner, vinklingar och #fakenews.Lögnen om de ensamkommandes sysselsättning föräras återigen en artikel. Denna gång påstås det att SVT bedriver propaganda om ensamkommande från 2015.
Samnytt tar upp tråden från en tidigare artikel, skriven av Mats Dagerlind 231211 om ensamkommandes sysselsättning, då de, med stöd av ett Youtube-klipp signerat SD-riksdagsledamoten Ludvig Aspling, sågade SCB:s rapport om ensamkommandes sysselsättning. Redan då ifrågasatte vi, med stöd av Christian Lindells sju punkter, artikelförfattaren Mats Dagerlind om varför han spred lögner om ensamkommandes sysselsättning. Dagerlinds svar i ett uttalande på X var ‘Det utesluter dock inte att jag och/eller Aspling kan ha missuppfattat någon enstaka detalj’ samt ‘Tack för ordet och klart slut’. Här stänger han alltså butiken och låter artikeln ligga kvar oredigerad på bloggen.
I artikeln ”Statstelevisionen växlar upp propagandan om ‘ensamkommande’”, skriven 240109, anklagar de SVT för att medvetet vinkla och bedriva propaganda genom att dela ”solskenshistorier om så kallade ensamkommande”. Återigen argumenterar Samnytt utifrån den, av Lindell, debunkade analysen signerad Aspling/Dagerlind. I artikeln belägger de sin alternativa fakta med ”Studien från SCB man hänvisar till har Sverigedemokraterna tittat närmare på och kritiserat, man menar att den är både missvisande och feltolkad”. Samnytt baserar alltså sin sanning enbart på vad det högerpopulistiska partiet kommit fram till, utan att ägna en tanke åt källkritik.
I Samnytts artikel raljeras det över tre inslag på SVT:s webbsida publicerade för ett par dagar sedan. De tre inslagen refererar till SCB:s rapport om sysselsättning hos ensamkommande: 8 av 10 ensamkommande är sysselsatta, och 7 av dessa är självförsörjande. SVT är transparenta, då de i en av artiklarna skriver ”Ungefär sju av tio av de ensamkommande som kom till Sverige år 2015 är idag sysselsatta och kan försörja sig själva”. Enligt statistik från SCB var 7 av 10 svenskar sysselsatta 2023. För att räknas som självförsörjande krävs en inkomst på minst 18 575 kronor.
Samnytt repeterar lögnen om ensamkommande med: ”Vad det alltså handlade om var ”sysselsättning”, något helt annat som kan betyda en mängd olika saker – exempelvis att ha arbetat en timme en viss vecka under året eller att befinna sig i någon skattefinansierad arbetsmarknadsåtgärd”. Skribenten påskiner här att det skulle vara en stor andel av de sysselsatta som skulle ha lönesubventionerade jobb. Sanningen är att det är en väldigt liten andel av jobben som är lönesubventionerade. Artikeln är inte skriven utifrån fakta, däremot är den uttryck för propaganda baserad på känslor, fördomar och åsikter. Detta är en återkommande strategi hos Dagerlind et al.
Lindell har förtjänstfullt räknat på siffror från SCB (ca 6 500 sysselsatta ensamkommande) och Arbetsförmedlingen (396 ensamkommande med lönesubventioner) och konstaterar att maximalt 6,1% av de sysselsatta ensamkommande födda 1999 har lönesubventionerade arbeten via arbetsmarknadspolitiska åtgärder.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera att ensamkommande är sysselsatta och självförsörjande i ungefär samma utsträckning som övriga befolkningen.
Samnytt försöker med en dåres envishet hamra in lögnen i sina läsare. Tyvärr fungerar det. Läsarna har, liksom nätbloggen, svårt för källkritik. Vi vet varför Samnytt tycker det är nödvändigt att göra avkall på sanningen gällande ensamkommandes sysselsättning och självförsörjning. Den SD-kopplade nätbloggens livselixir omfattas av hat och hets mot invandrare, muslimer, oliktänkande och etablissemanget.
I samband med att Dagerlind skrev artikeln baserad på Ludvig Asplings Youtube-klipp skrevs ytterligare en artikel på ämnet. Den artikeln är om möjligt ännu svagare. I ”SVT dribblar med siffror om ‘ensamkommandes’ sysselsättning”, skriven 231213, presenteras inte ens någon alternativ fakta för att styrka påståendet om att siffrorna inte skulle stämma. Istället hittar vi två skärmdumpar signerade författaren och opinionsbildaren Jens Ganman.
Enligt färska siffror från UNHCR befinner sig 0,2% av världens flyktingar i Sverige. Små, fattiga och tätbefolkade länder i närheten av, eller i, katastrofområdena tar in mångdubbelt fler flyktingar än vi gör i Sverige.
I debatten snickrar man kreativt ihop föreställningen om en s k ”massinvandring” med ett populärt mantra. Mantrat är ihåligt och utan substans samt bygger på en främlingsfientlig myt. Myten jag tänker bemöta i denna artikel är denna:
”Sverige är inte hela världens socialkontor”.
Det som med emfas påstås vara ett legitimt argument ingår i den retorik som som används av en del i flyktingdebatten. Det är en retorik som anammats av ”invandringskritiker”, även kallade ”sverigevänner”, men som jag helst benämner ”sverigehatare”. Först och främst används myten för att man tror på den, men den används också i tron att den inte går att bemöta – ett vapen omöjligt att värja sig mot. Men det fina är att den visst går att bemöta.
I flyktingdebatten finns människor som hävdar att Sverige går på knäna, och det beror på ”massinvandringen”. Det finns varken rim eller reson i att använda sig av detta som ett argument. Mot bakgrund av att små, fattiga och tätbefolkade länder i närheten av, eller i, katastrofområdena tar in mångdubbelt fler flyktingar än vi gör i Sverige, som i förhållande till dessa länder är extremt rikt och glesbefolkat, så håller inte argumentet.
Sammanfattningsvis kan vi konstatera följande:
19% av världens flyktingar uppehåller sig i Europa. Knappt 0,3% av världens flyktingar uppehåller sig i Sverige. Således är myten en lögn, som troligtvis har en mängd olika orsaker; rädsla, oro, främlingsfientlighet, människosyn, naivitet och okunskap är faktorer som gör att myten lever vidare.
Debattera gärna, men jag ber er som deltar i debatten att göra det sakligt och utan att sprida lögner och myter.
Så, nej, Sverige är inte hela världens socialkontor. Och, nej, Sverige har ingen ”massinvandring”. Det är en myt som används av ”invandringskritiker”, främlingsfientliga och rasister. För att bemöta myten krävs att vi har rätt fakta.
”Det skadar förtroendet”. Det är den skarpaste kritiken chefen Catarina Barketorp för Uppsala tingsrätt klarar av att komma med avseende domaren Ulla Gustavsson som delat grovt islamofobiska och hatiska inlägg på Facebook. Barketorp går t o m så långt att hon tycker synd om Gustavsson som ”utsätts för ett drev”. Förståelsen för eller respekten för de känslor det river upp hos muslimska medborgare att behöva oroa sig över hur de eller deras anhöriga skall bemötas i rätten om Gustavsson sitter som domare lyser med sin frånvaro.
Som @hannabergwall skrev: ”Rättsväsendet är ett förtroendejobb, bara genom att vi behöver undra om Ulla klarar av att vara neutral är illa nog för att hon skall vara olämplig som domare. Chefen Catarina avslutar med att hon inte fått några tecken på att Ulla inte kan förhålla sig neutralt i rättssalen. Well…”
Jag har blivit kontaktad i DM (direktmeddelande på Instagram) av såväl anhöriga till personer som dömts i Gustavssons sal, som av personer som arbetat med henne. Alla säger samma sak: Gustavssons känslor inför invandrare i stort, och muslimer i synnerhet, lyser igenom hela tiden.
Några anhöriga vittnar t ex om att Gustavsson t o m berättade om sin syn om muslimer under pågående förhandling. Andra vittnar framförallt om mer ”subtila” saker, såsom att Gustavsson t ex gjort det svårt för muslimska åtalade att få ge sin sida av vad de anklagas för. Eller hur Gustavsson varit otroligt otrevlig mot anhöriga som suttit med bland åhörare. I ett fall vittnar anhöriga om hur deras närstående fick otroligt hårda straff för de brott de dömdes för, straff som mer än halverades av Hovrätten och där de friades på flera punkter.
Nu är inte Gustavsson ensam om att sätta domar, det är ju även nämndemän med. Men den som sitter som domare har ett ansvar, och med det makt, att styra nämndemännen i rätt riktning genom att bl a förklara juridiken vid olika brott, eller ge förslag på vad som brukar vara rimliga påföljder. Så Gustavsson kan på intet sätt stå utan ansvar över att gång på gång ge ut påföljder som hovrätten senare tvingas justera rejält.
Jag vet att Gustavsson redan anmälts nu för att detta skall granskas från högre instans. Vilket är bra! Samtidigt vittnar chefens försvar av Gustavsson om hur detta är ett problem som sitter djupare i rättsväsendet än en enskild domare.
Vardagsrasismen på Instagram var först ut med att uppmärksamma Uppsala tingsrätts domare Ulla Gustavsson och hennes rasism på sociala medier. Efter det hakade annan media på: Aftonbladets Oisín Cantwell uppmärksammade i en krönika Gustavsson och det rättsosäkra med att en domare med så uttalade rasistiska åsikter skall döma i en svensk domstol. Även Upsala Nya Tidning har uppmärksammat Gustavssons rasism. Flera personer, bl a vi på Motargument, har kontaktat Uppsala tingsrätt under de senaste dagarna men vad jag vet har ingen fått svar ännu.
Gustavsson har givetvis inte missat att vi har koll på henne. Hon har nu gjort sin Facebook privat så att inga inlägg syns längre. Hennes styrelsepost i GAPF (Glöm Aldrig Pela och Fadime) och anställningen vid Uppsala tingsrätt är inte längre offentliga på hennes profil. Vardagsrasismen, och andra, hann spara flera exempel på hennes tydliga islamofobi och hennes anställning vid Uppsala tingsrätt liksom aktivitet i GAPF.
På sin Facebooksida lägger Gustavsson gång på gång ut djupt islamofobiska och rasistiska inlägg, helt öppet. För ett par nätter sedan la hon ut ett inlägg, där hon bl a delar vidare en AI-bild av Greta Thunberg som Hamas-krigare.
Skärmdump från Ulla Gustavssons Facebooksida 231217.
Andra inlägg utmålar alla muslimska kvinnor i hijab som förespråkare av sharia-lagar, eller påskiner att alla muslimska män misshandlar sina fruar. Jag har flera gånger förr kritiserat islamofobin inom GAPF och Gustavsson gör inte direkt ett bra jobb på att visa att jag har fel i min kritik om att GAPF lockar islamofober till sin verksamhet och har ett rejält problem med rasism mot muslimer.
Skärmdump från Ulla Gustavssons Instagram 231217.
Värre är såklart att Gustavsson är med och dömer i svenskt rättsväsende. För vem tror på allvar att hon kommer att agera neutralt om muslimer är del av ett fall hon skall döma i? Vem tror på allvar att hennes otroligt svart/vita rasistiska åsikter om muslimer inte kommer att påverka hur hon bedömer bevisning, vittnesmål och påföljder om muslimer är del av ett brottmål?
Det faktum att Gustavsson kunnat hålla på länge med olika typer av inlägg som går ut på att muslimer är ett hot mot Sverige, att religionsfriheten skall avskaffas så att muslimer skall kunna diskrimineras mer osv är inget annat än skandal. För inte fan kan väl hon ha undvikit att bland sina vänner också ha kollegor som ser vad hon står för?
Skärmdump från Ulla Gustavssons Facebooksida 231217.
Gustavsson var i blåsväder tidigare när hon gick fullständigt i taket över att svenska Riksidrottsförbundet hade en reklam med en flicka i hijab (bland flera andra barn) som tränade skytte. Hon menade då att förbundet gjorde reklam för allt ifrån könsstympning till hedersmord genom att låta en flicka i hijab delta i sport på lika villkor som alla andra. Detta var 2019 och Gustavsson var då ordförande för svenska simförbundet. Det hela slutade med att hon fick avgå från sin post.
Uppenbart är att Gustavsson inte har ändrat några åsikter överhuvudtaget, men också att hon verkar resonera att eftersom inget värre hände då än att hon fick lämna simförbundets styrelse så är det fritt fram att fortsätta sprida sitt hat mot muslimer. Jag hoppas vi en gång för alla kan visa henne att hon har fel. Att rasism mot muslimer inte är okej. Tyvärr har jag inga höga förväntningar på det med tanke på hur samhället utvecklats.
Rasism inom rättsväsendet är ett gigantiskt problem. Ulla Gustavsson är inte ensam om sin rasism, men varje Ulla är en Ulla för mycket i rättsväsendet. I alla fall om vi vill hävda oss vara en rättsstat. Var inte som Ulla.
Vad är det människor menar, då de citerar bibeln? Har ni tänkt på begreppen ”Gudskelov” och ”Gud är störst”?
När en svensk säger ”Gud är stor”, ”Gud är större” eller även ”Gud är störst”, kommer det från latin: ”Deus semper maior”. Det är väl knappast någon som lagt märke till ursprung eller innebörd bakom de uttalanden och valspråken? Har ni tänkt på att begreppet existerar på ett flertal olika språk, och inom de olika abrahamitiska religionerna?
Det finns ett arabiskt begrepp som har exakt samma innebörd och betydelse: ”Allahu Akbar”, och det används för många olika aspekter. Även av arabisktalande som är kristna. Och även flera miljontals kristna i USA säger och sjunger till exempel ”How Great thou art”.
”Vi behöver omedelbart stopp för etablerandet av nya synagogor! Vi behöver också börja konfiskera, och riva synagogor! Davidsstjärna, kippa, menora eller andra attribut som tjänar som deras monument i stadsbilden bör helt tas bort.” — ett fiktivt exempel!
Vilken politiker skulle idag, år 2023, få för sig att säga någonting liknande i ett offentligt, direktsänt tal?
Skulle någon som sagt något liknande få massor av saklig, rimlig kritik? Skulle en sådan offentlig talare kanske polisanmälas för hets mot folkgrupp?
Motargument gjorde det gamla, fiktiva, retoriska exemplet, att byta ut nyckelord ur någons politiska agenda. Lackmuspapper-experimentet: Vi citerade ordagrant och bytte endast ut nyckelorden, från moské till synagoga. Från orden minaret, kupol, halvmåne till davidsstjärna, kippa, menora. För exakt så här sa Jimmie Åkesson i sitt tal på SD:s kongress ”Landsdagarna” till sina applåderande, jublande och exalterade partikollegor och SD-medlemmar:
”Vi behöver omedelbart ett stopp för etablerandet av nya moskéer i Sverige.
Vi behöver också börja konfiskera, och riva moskébyggnader, där det sprids antidemokratisk, antisvensk, homofob, antisemitisk propaganda eller allmän desinformation om det svenska samhället.
Minareter, kupoler, halvmånar eller andra attribut som tjänar som deras islamistiska monument i stadsbilden bör helt tas bort.”
Jimmie Åkesson talar om ALLA muslimska, gudstjänstlokaler och ALLA muslimers symboler. Jimmie talar inte enbart om — och han talar inte specifikt om — våldsbejakande, antidemokratiska terrorister eller om politiska islamister.
Jimmie klumpar ihop, och buntar ihop alla vanliga, moderata, svenska muslimer och alla muslimska bönelokaler till att framställa det som om att det ÄR så att väldigt många, eller de flesta muslimer skulle ha islamistisk, svenskfientlig agenda i Sverige.
Jimmie försöker hetsa sina anhängare emot alla muslimer och emot alla som SD blott gissar skulle kunna vara muslim.
SD vill införa möjligheten att göra invandrare statslösa, ett förslag som nu backas av justitieminister Gunnar Strömmer (M) som ‘inte ser något hinder’ för en sådan förändring av grundlagen. Hur lirar detta med de mänskliga rätttigheter Sverige också har som del av grundlagen?
I SD:s principprogram läser vi följande:
”Vi bekämpar alla rörelser och idéer som vilar på antidemokratisk grund och försvarar alla individers grundläggande människovärde och alla folks rätt till självständighet och demokratisk utveckling.” (Källa: SD:s principprogram)
Så vad inbegriper det grundläggande människovärdet? För de flesta kunniga skulle svaret vara att det grundläggande människovärdet är det vi har skrivit om som de mänskliga rättigheterna. Dvs de internationella överenskommelser om vilka rättigheter alla människor oavsett land skall vara garanterad, såsom frihet från religiös förföljelse eller frihet från slaveri. Vid en snabb blick skulle det alltså verka som om SD skriver under på de mänskliga rättigheterna. Så är inte fallet.
Tvärtom har SD börjat driva linjen att mänskliga rättigheter spelat ut sin roll. Att de skrevs för så länge sedan att de inte är relevanta i dagens samhälle. Att de för den linjen är inte ett dugg konstigt när de just nu driver frågan om att kunna göra människor statslösa. I korta drag: De vill införa särlagsstiftning där någon som inte är född i Sverige men som enbart har svenskt medborgarskap ändå inte har fullt ut samma rättigheter som en svensk medborgare född i Sverige (och får vi anta, ytterligare någon generation bakåt).
Skärmdump från Sverigedemokraternas Facebooksida 231120
Invandrare skall nämligen, om SD får bestämma, kunna fråntas sitt medborgarskap. Även om det innebär att personen blir statslös:
Sverigedemokraterna vill kunna göra invandrare statslösa om de svikit sina medborgerliga plikter och blivit en fara för det svenska samhället. (Källa: SD:s Facebooksida)
Detta citat kommer SD att skriva in i sitt principprogram när det klubbas igenom på Landsdagarna I Västerås som hålls helgen 25-26 november.
Och ja, ni gissade rätt. Att ha ett medborgarskap är en mänsklig rättighet. Människor _får inte_ göras statslösa. Trots det backar nu även regeringen detta förslag och vill utreda hur det ska gå till att kunna göra människor statslösa. Frågan är vad det är man tror sig uppnå med detta?
För detta löser ju faktiskt inget alls. För var skall en statslös ta vägen? Är problemet att hen bedöms utgöra en fara för samhället kommer hen knappast bli mindre farlig av att helt ställas utanför och tvingas leva i ett skuggsamhälle, utan varken rättigheter eller skyldigheter mot det samhälle som just fråntagit hen alla möjligheter till ett värdigt liv.
Vi på Motargument känner oss tvingade att förekomma svenskarnas kränkthet kring festligheterna som sker i december. Ilskan på sociala medier kring att julen håller på att ”sorteras bort” till förmån för främmande kulturer och religioner börjar så smått pyra. Om ett par veckor kommer det att spåra fullständigt.
Vi har vant oss vid att tiden före jul är den svenska kränkthetens högtid. Det är då vi får höra om hur julen håller på att tas ifrån oss svenskar. Bland pepparkaksgubbar, lucior, julavslutningar, Kalle Anka och julmust går folk fullständigt bananas och ilskan i sociala medier går på högvarv. Varje år. Nu börjar återigen det sociala mediedrevet med bakgrund i att svenskarna får julen stulen av ondskefulla mångkultursvurmare. Den svenska kristendomen är i fara.
IKEA:s julmust heter VINTERSAGA. Ja, och IKEA:s populäraste bokhylla heter BILLY, inte ”bokhylla”. Likt alla produkter i IKEA:s sortiment har också julmusten ett ”IKEA-namn”, och ingår i en produktserie som startade 2017 och lanseras under november och december. I produktserien ingår glögg, pepparkakor, ljus, inslagningspapper, pynt och annat förknippat med julen. C-riksdagsledamoten Niels Paarup Petersen har delat ett sarkastiskt videoklipp på X om IKEA:s julsortiment.
Bortklippta figurer i Kalle Anka! Det stämmer att några av nidbilderna (två sekvenser – tre figurer: den svarta och den vita dockan samt den judiske mannen som dansar kosackdans i paraden – båda sekvenserna är från ”I jultomtens verkstad”) i vårt omhuldade ”Kalle Anka och hans vänner önskar god jul” har klippts bort. Vem är det som har klippt i filmerna? Just det, det är inte Sverige, eller SVT, utan det är Disney som har klippt. Varför har det klippts i filmerna? Eftersom vissa av karaktärerna skapades i en svunnen tid, då rasismen och det stereotypa var en del av gängse uppfattning. Tiderna förändras, vare sig vi vill det eller inte.
”Vi har slutat fira jul i kyrkan!”. Firar vi jul i kyrkan? Ja, vissa går till kyrkan under jul för att delta i julbön, midnattsmässa och julotta. Enligt Svenska kyrkan finns dessa traditioner kvar.
Vi får inte ha Luciatåg! Jo, det får vi. Däremot har intresset för luciafirandet svalnat. De som verkligen vill ha kvar luciafirandet är äldre, kränkta människor som minns en svunnen tid. ”Traditioner väcker starka känslor och det handlar ofta om att det är barndomen man vill återuppleva”. Barn och ungdomar har varierande intresse för luciafirandet. Traditioner kommer, går och förändras. Men att det skulle vara förbjudet att ha luciatåg är falskt.
Pepparkaksgubbarna! Händelsen i Laxå för ett par år sedan där en pojke ”förbjöds” att vara pepparkaksgubbe bygger på missförstånd och misstolkning. Det finns inga nationella riktlinjer beträffande pepparkaksgubbens vara eller icke vara i luciatågen på skolor i Sverige.
Julavslutningen i kyrkan är hotad. Många av oss vill minnas fantastiska och mysiga julavslutningar i kyrkan. Om vi rannsakar oss själva så var julavslutning i kyrkan ingen självklarhet. Julavslutningar sker i skolans gymnastiksal, i aulan, på skolgården, i klassrummen och mer sällan i kyrkan. Huruvida man inte ”får” ha julavslutning i kyrkan kan vi på Motargument å det bestämdaste påstå att det inte är sant. Såväl jul- som sommaravslutningar kan fortsatt firas i kyrka, om skolan väljer att det ska vara så.
Tiden före, och under jul, är den svenska kränkthetens högtid. På sociala medier drevas det hejvilt varje år under november och december om hur julen är stulen. Vi på Motargument vill med denna text påminna om att det är upp till var och en hur, när och om vi vill fira jul. Ingen har tagit den rätten ifrån oss.