Sverigedemokraternas vitbok är ett projekt av Expo där de tar upp händelser i partiets historia som de inte riktigt har tagit avstånd ifrån. Vi har fått läsa om skarpladdade handgranater i Kungsan, om att antisemiter sponsrar partiet och att en partisekreterare anser att diskoteksbranden i Göteborg, vägglöss och trafikolyckor ska räknas in i invandringens kostnader för att nämna några. Idag publicerade Expo en artikel från vitboken där de visar att Sverigedemokraterna i sin medlemsbulletin rekommenderade sina medlemmar flera adresser till olika partier, organisationer och tidningar.
Här kommer en mer utförlig lista på var dessa partier, organisationer och tidningar står politiskt
Centrumdemokraten: Invandrarfientligt parti som bland annat var emot blandäktenskap och adoptioner från tredje världen
Conservative party: Parti med inriktining pro-apartheid
De senaste dagarnas hårda kritik mot Svensk Israel Information (SII) och tankesmedjan Institute for Security & Development Policy (ISDP) av Samuel Nudel, SKMA och Expo har, milt sagt, inte uppskattats av de kritiserade och deras meningsfränder, men är likväl en pricksäker, saklig och rättvis kritik. Detaljerna i kritiken tänker jag inte gå in på så mycket, men jag rekommenderar att man själv läser vad Samuel Nudel och Expo har skrivit. I korthet går det ut på att SII jobbar mot antisemitism men rekommenderar, och publicerar, ändå en muslimhatare vid namn Raphael Israeli. Dessutom har ISDP bjudit in densamme. ISDP använder samma dåliga ursäkt för sin inbjudan av en antimuslim som vi sett vissa muslimska organisationer göra när de bjudit in antisemiter, nämligen den att personen i fråga inte är där för att prata om detta utan om något annat, ett förfarande som givetvis är oacceptabelt.
Man kan undra varför folk är mot rasism mot sin egen grupp men själv utövar rasism mot en annan grupp. Hur tänker sådana människor? Är svaret så enkelt att det handlar om egoism och vi-och-dom-tänk? Oavsett hur de tänker så frågar jag mig själv: är man antirasist om man är emot rasism mot sin egen grupp men inte mot andras? Eller emot rasism mot vissa grupper men inte mot andra? Svaret är egentligen självklart: nej, de är inte antirasister. En antirasist är en person som är emot rasism. Punkt. Inga undantag. Det vore absurt att ha en definition på antirasist som en person som är mot vissa typer av rasism men för andra typer av rasism. Det säger sig självt att den personen inte är antirasist. Med den absurda definitionen av antirasist så är Sverigedemokraterna, Svenskarnas Parti och Svenska Motståndsrörelsen också antirasister då de är mot rasism av vita svenskar. Är SD, SvP och SMR antirasister? Jag tror att ni läsare har samma svar som mig på den frågan.
Nej, att vara emot rasism mot en eller flera grupper, men inte mot alla grupper, är inte att vara antirasist. Den enda logiska slutsatsen blir alltså att det endast finns en antirasism och att det är den konsekventa antirasismen. Trovärdigheten faller hos folk som är emot muslimhat men samtidigt är antisemiter och folk som är emot antisemitism men samtidigt är muslimhatare.
Man hör ofta i debatten att ”invandrare bör vara tacksamma”, att ”flyktingar inte ska klaga, de ska visa tacksamhet”. Varje gång flyktingar i en förläggning klagar över förhållandena hör man ropet på ”deras oförskämda brist på tacksamhet”. Samma tongångar hörs ofta i debatten om andra grupper som ofta utsätts för strukturell diskriminering och fördomar. Till exempel:
Hemlösa och tiggare. ”Hemlösa ska inte klaga, de ska vara tacksamma för hjälpen de får”.
Personer med funktionsnedsättningar: ”Här kostar deras personliga assistans miljoner och ändå klagar de och vill ha mer, de bör visa lite tacksamhet”. ”Samhället hjälper dig med CP-skada mycket och ändå är du otacksam”.
Barn: ”Skolmaten är gratis, ändå klagar de, dagens ungdom bör vara mer tacksam”.
Ni som ofta pratar om ”tacksamhet” bör fundera vad det är ni pratar om.
För mig är det en rest av förmyndarsamhället. Av brukssamhället där människor skulle stå med mössan i hand och tacksamt ta emot det överheten gav dem. Söndagsgudstjänster, arbete, straff och belöningar.
Flyktingar och personer med funktionsnedsättning är inga underordnade som ska stå med mössan i hand, de är människor med rättigheter.
Demokrati handlar i mina ögon om att stå upp för egna och andras rättigheter. Om vi bryr oss om demokrati borde vi vara glada att våra medmänniskor står upp och protesterar mot felaktig behandling. Det är ett demokratiskt sundhetstecken att man inte bara bockar och bugar utan faktiskt gör sin röst hörd!
Ja det finns ohyfs och brutalitet. Men det är ohyfsat beteende. Snälla, låt mig slippa höra det eviga gnället på olika gruppers ”brist på tacksamhet”!
Hur ser då Sverigedemokraternas kopplingar till nazismen ut fram till dagens datum? Från starten till 1995 var alltså 60% av partiets styrelseledamöter nazister och vid valet -94 hade 4 av 10 kopplingar till nazistiska- eller vit makt-organisationer. 50 procent av Sverigedemokraternas samtliga kandidater i valet 1998 har före, under eller efter sin kandidatur varit kopplade till den svenska nazismen. Vid valet 2010 hade 51 personer kopplingar till vit makt eller andra högerextremistiska organisationer och dessa personer kandiderar i var åttonde kommun. Sverigedemokratisk ungdom är inte bättre. 2010 hade 1/5-del av deras medlemmar kopplingar till vit makt.
Det är en hel del nazistkopplingar. Efter valet 2010 såg det inte bättre ut och här nedan kommer en lista på det som har uppmärksammats
Nazisten Patrik Ehn kvar till 2013 trots tidigare uteslutningsärenden. Hans nära kontakter med det högerextrema tyska partiet NPD fram till efter valet och hans kontaktperson i partiet var nazisten Per Lennart Aae. http://expo.se/2013/ehns-nazistiska-forflutna_5731.html
”Judehatet” om att SD-tidningen Samtiden publicerar text av statsvetare som torgfört antisemitisk konspirationsteori https://instagram.com/p/zkjxDnpX8d/
En antisemitisk myt om ett mynt som nazisterna och sionisterna ska ha präglat 1932 med hakkorset och den judiska davidsstjärnan cirkulerar just nu på nätet. Vi ska kika på den eftersom just den historien kan användas för att visa hur man knäcker den här typen av myter.
Här är myntet.
Myten säger att sionister/judar och nazister gjorde en överenskommelse om att ta över världen år 1932, och lät prägla ett mynt för att minnas detta. Så här ser detta mytiska mynt ut.
Ja, ni ser. Det verkar ju uppenbart.
Fast redan nu kan man använda det sunda förnuftet. Skulle judar och sionister samarbeta med nazisterna som hatade dem? Det bör ifrågasättas.
Men vi fortsätter att undersöka själva myntet. Myntet ser onekligen konstigt ut. Irländskt fyrklöver. Är det en irisk-judisk-nazistisk konspiration att ta över världen? Och ögat? Irländsk-judisk-nazistiska frimurarnazzar? Sådana frågor bör man ställa sig. Vad gör fyrklövern där? Och varför året 1932? Då styrde inte nazisterna i Tyskland. Och varför gav de ut ett mynt om depressionen på engelska?
Det första man bör göra är att googla.
När man googlar ser man att det mest är ryska webbsidor som skrivit om myntet. De ryska sidorna sprider antingen den antisemitiska myten eller skriver att det ska ha varit nån sorts jubileumsmynt för att minnas att depressionen tog slut 1932. Det där sista är absurt för depressionen var absolut inte slut 1932. Så vad är det för ett mynt?
Om man googlar runt lite på myntet och skriver in ord som ”jew” och ”zionist” och kikar på webbsidorna som publicerat myntet ser man nåt intressant. Det är bara ena sidan av myntet man ser. Hur ser den andra sidan ut månntro? Som ni ser på en holländsk hemsida eller som ni ser på Christer Brandts svenska hemsida är det ena sidan som syns bara.
Då kikar vi på någon av de ryska hemsidor som pratar om ”minnesmynt för att minnas slutet av depressionen”. Då hittar vi framsidan.
Men oj! Stewart Warner. Och ”Stop crying start buying”. Låter verkligen inte nazilikt eller judiskt. Snarare luktar det amerikanskt. Eller hur?
Bolaget Stewart Warner (Wikipedia är din vän!) gav ut den 1932 med budskapet att folk skulle köpa sig ur depressionen. En ”token” (pollett) från den tiden en svastika stod för något positivt i USA ännu. Det förklarar för övrigt både stjärnan på första sidan, fyrklövern, svastikan, frimurarögat och stjärnan. Dessa var LYCKOSYMBOLER på 30-talet.
Hakkorset symboliserade, innan nazisterna kidnappade symbolen, kraft och energi. Svenska ASEA använde symbolen på kartor. I arkitekturen hittar man ofta hakkors: De finns på Stockholms Stadium och till och med på judiska församlingens hus i Stockholm (!).
Det är alltså en pollett. En del företag gav ut lönen i polletter under 30-talets depression. Detta var en av de som fanns då.
Det där slagordet ”Stop crying start buying” gjorde ganska många amerikaner arga, med rätta. Av naturliga skäl. Det var fler än Stewart Warner som spred det. Det kändes mysigt att vara fattig och arbetslös och få nerkört i halsen ”sluta gråt, KÖP istället”. Studs Terkel har skrivit en bra bok om det: Hard Times. (Har sett det slagordet förr nämligen) Den boken rekommenderas för den som vill läsa om den galna depressionen och vissas uppmaningar att fattiga skulle konsumera sig ur krisen!
Ett fascinerande historiskt mynt. Men någon judisk-nazistisk konspiration är detta inget bevis på.
Svårare än så är det inte att avslöja rasistiska myter. Genom internet sprids en massa skräp över hela världen. Men internet ger oss också en oanad möjlighet att avslöja myter. Före internet skulle det tagit veckor eller månader att avslöja denna myt. NU tar det några minuter på internet, tack vare Google!
Karl-Otto Hultström, ledamot i kommunfullmäktige på SD:s mandat i Botkyrka, är polisanmäld för hets mot folkgrupp, efter att ha skrivit att ”zigenare” inte tillför Sverige något gott och att man bör ”göra sig av med” dem. Detta gjorde han i en grupp på Facebook: ”Vi som stödjer SD”.
Hultström har tidigare uttryckt att araber är ”råa, halvprimitiva människor”, och uppmanat unga män att köpa sex i Thailand, enligt Inte rasist, men.
Enligt Expo tvingades han lämna Moderaterna år 2010 på grund av att han uttryckt sig homofobiskt.
Hultström lämnade SD efter att han blivit invald, och sitter numera som vilde.
Carl Norberg är antisemit och förintelseförnekare. Även en av partiets grundare var antisemit och har yttrat sig om att Tyskland blomstrade under Hitlers tid. Norberg själv har inget emot att skriva krönikor åt kryptonazisterna i Nationaldemokraterna.
Partiet De Fria är högerextremister med kopplingar till den rasideologiska och antisemitiska tidningen American Free Press (AFP). AFP grundades av den amerikanske förintelseförnekaren Willis Carto, Partiet De Fria anordnar bl.a. föreläsningar med den svenske förintelseförnekaren och antisemiten Carl Norberg. På sociala medier länkar man ofta till högerextrema tidningar som Nya Tider. En av partiets grundare, Peter Storm, har inte endast utmålat Jean Baptiste Bernadotte som ”pseudo-jude” och hävdat att Tyskland ”blomstrade” under Hitler. I Storms texter påträffas även formuleringar som påminner om Monserrats retorik, eller vad sägs t.ex. om ”Rothschilds [har] tagit kontrollen i land efter land… [och] äger de facto Israel”?”
Bloggaren Torbjörn Jerlerup har samlat ett antal skärmdumpar i ett inlägg där antisemitismen och förintelseförnekelsen är tydlig.
På dessa två bilder så ser vi att det länkas till fascistiska och högerextrema sajter på PDF:s officiella FB-sida.
Jag fick förklaringen av en medlem att det länkas till både det ena och det andra så det var inte så mycket med det. På två bilder ser vi Carl Norberg arbeta för högerextrema nyhetstidningen Nya Tider. Så var det med det.
Länkar till båda bildernas ursprung: Intervju med Björn Söder Intervju med diverse politiker
Ännu en bild där Norberg intervjuar Marc Anderson från rasideologiska och antisemitiska tidningen American Free Press för högerextrema sajten Nya Tider. AFP har kopplingar till nazistiska organisationer och har även haft nazister som skribenter i tidningen. AFP grundades av den amerikanske förintelseförnekaren Willis Carto.
På en av bilderna ser vi Carl Norberg mingla med tidigare gruppen nazistiska Svenskarnas Partis ledare Stefan Jacobsson under Almedalsveckan 2014. Norberg blev utsparkad. En vecka senare är han tillbaks och så var det med det avståndstagande.
Partiet De Frias huvudfråga är banksystemet som de menar är korrupt och de vill istället skapa ett ärligt banksystem, men hur är det med deras egen ärlighet när det gäller ekonomin? I det här inlägget berättar en före detta aktivist hur omöjligt det är att få insyn i partiets ekonomi.
UPPDATERAT
Detta är från PDF:s officiella hemsida och deras FAQ:
Den bidragsmigration vi har idag är ett sätt att kapitalisera bankerna i det nuvarande ”pyramidspelsvalutasystemet”, den s k tillväxten. Bidragsmigrationen tjänstgör som penningmängdbärare
Benämner någon flyktingar som bidragsmigranter så bör alla dra åt sig öronen.
UPPDATERAT
Tony Nilsson är PDF-ledare i Göteborg kommun
Marcus Ljunggren är styrelseledamot och här delar han förintelseförnekande text från Lasse Wilhemsson. Ljunggren skriver om ”fakta” och att vi är känslostyrda – därför har fiction överträffat verkligheten och alla har hjärntvättats för att nå dit.
Idag är en speciell dag. Den 27 april 2015 kommer att inta en betydande plats i den svenska politikens historieböcker. Idag kommer Sveriges tredje största parti att offentliggöra det största antal uteslutningar någonsin i svensk politisk historia.
Det har talats om att det skulle röra sig om mellan 30 och 40 stycken, alla aktiva i ungdomsförbundet SDU. Enligt DN riskerar åtminstone 8, däribland ordförande Gustav Kasselstrand och vice ordförande William Hahne, att bli uteslutna ur SD:s partistyrelse idag. Beslutet vidimeras med att SDU-topparna ska ha haft samröre med fascism och nazism. Detta är skenhelighet i dess yttersta form, eftersom SD själva frotterar sig med inte alltid så rumsrena fraktioner, och samarbetet med den främlingsfientliga bloggen Avpixlat understryker partiets ideologiska ståndpunkt.
Ett stort antal av de SD-politiker som har kartlagts har, enligt SD-toppen, självmant valt att avgå. SDU, och förre partiledaren Mikael Jansson, väljer att starkt ifrågasätta, och protestera mot, det historiska beslutet. De anser att detta är ”det största angreppet på interndemokratin i Sverigedemokraternas historia”.
Dagens uteslutningar må vara den största enskilda utrensningen som gjorts i SD, men de är varken de första eller de sista. Inget annat parti utesluter så många av sina företrädare. Häromsistens var det en hoper SD-nämndemän som fick lämna. Uteslutningsprocessen är ett ständigt verktyg för de fyras gäng, det vill säga Jimmie Åkesson, Mattias Karlsson, Richard Jomshof och Linus Bylund, att behålla den ”nya”, rumsrena fasaden intakt. Problemet är att fasaden oupphörligen spricker, lagas, spricker och lagas igen. Hur länge klarar toppstyret av att reparera de ständigt återkommande krackeleringarna?
DE FYRAS GÄNG OCH MAKTFULLKOMLIGHETEN
27 april 2015 står SD för den största uteslutningsprocessen i svensk politik någonsin.
De fyra är kontinuerligt upptagna med att städa i partiet, putsa och feja på retoriken, mörka åsikter och ideologier. Man använder sig av påstådd nolltolerans för att framstå som ett parti som värnar om allas lika värde. Denna process iscensätts med hjälp av att man frontar två unga kvinnor i Hanna Wigh och Paula Bieler, för att försöka få till en något mjukare framtoning inför väljarnas ögon i ett, annars, mansdominerat och hårt parti.
Visst har man ändrat uttrycket och retoriken. De grövsta uttalandena, med vissa undantag, tolereras inte längre. Maktspelet, regisserat av topparna, innefattar godtycklig rensning. Vissa av företrädarna får lämna, andra får stanna. Allt är en tolkningsfråga för att få bort element som kan skada, men på samma gång så väljer man att behålla element som man anser är viktiga för partiets fortlevnad och utveckling. Icke desto mindre lockar fortfarande ”islamkritiken”, och motståndet till det ständigt aktuella tiggeriet, nya och gamla väljare. Polariseringen och antingen/eller-retoriken, där man ställer utsatta grupper mot varandra, är sverigedemokratiska vapen som bär frukt, om än rutten sådan. Det finns en inneboende oro och avsky hos en del av Sveriges befolkning gentemot de grupper som SD misstänkliggör och demoniserar på ett obehagligt generaliserande sätt.
Ungtupparna Kasselstrand och Hahne, som förmodas ha frotterat sig med extremhögern samt gett uttryck för en, tydligtvis, alltför stark nationalism, anses vara till mer skada än gagn och kickas således ur partiet. Andra, som ”muslimkritikern” Kent Ekeroth, ”den politiskt omogne” Jonas Åkerlund, homofoben Björn Söder och islamofoben Thoralf Alfsson blir kvar, trots att de vid upprepade tillfällen uttryckt sig på sätt som rimligtvis borde falla utanför nolltoleransens ramar. Söder och Alfsson har förvisso degraderats (Söder har förlorat sitt politiska inflytande och Alfsson tappade sin riksdagsplats i samband med valet i höstas), men de får vara kvar i partiet. Än så länge.
VÄLJARNA ÄR PARTIET TROGET
Varför sviker inte väljarna? Varför vinner SD ständigt nya röster? En anledning är att SD, med sin oförändrade ideologi i ny förpackning, har bytt taktik. Taktikbytet består i att tona ner de mest extrema åsikterna. Man hävdar sig vara ett socialkonservativt parti, man hävdar att partiet inte accepterar rasism och man filar på hur företrädarna ska uttrycka sig, och man STÄDAR. Ständigt denna städning.
Partiet förfinar oupphörligen sin populism, man blir bättre och bättre på att fånga upp människors oro, skepsis och osäkerhet inför vad som komma skall. Genom den rumsrena retoriken vågar människor stödja ett parti, som egentligen inte har förändrat någonting. Ideologin, tankegodset och åsikterna är de samma idag som för 15 år sedan. Väljarna accepterar det, alternativt tror att partiet genomgått en remarkabel kursändring, och kommer därför heller inte att svika i första taget.
De fyras gäng
I samband med partiledarintervjun SVT nyligen gjorde med Mattias Karlsson, där intervjuaren gick till hårt angrepp mot partiet för hur man ser på Kent Ekeroths ständiga muslimfientliga uttalanden, valde Karlsson att, å ena sidan, försvara Ekeroth, och, å andra sidan, att backa ett halvt, eller möjligen ett, steg. Anledningen till detta kan stavas rädsla att förlora de mer moderata väljarna i väljarkåren. Att Karlsson egentligen, i mångt och mycket, delar Ekeroths åsikt i frågan framgår med tydlighet.
Än så länge verkar taktikbytet fungera. Väljarkåren förefaller lojal, och partiet arbetar sig stadigt uppåt i opinionen. Folket tycks immunt mot de interna motsättningar och den rasism som ständigt tar sig nya uttryck. Så länge ledningen lyckas med hästjobbet att hålla rent så kommer väljarna att vara partiet trogna. Frågan är om partiet överlever väljarna. Hur många interna stridigheter klarar partiet av? Hur många rasister klarar partiet att ta under sina vingar, för att sedan åter skicka ut i kylan så fort de visar sitt rätta ansikte? Hur länge räcker cementen man använder för att täppa till de sprickor som aldrig upphör att bildas? Hur länge orkar SD-toppen att ständigt vara på sin vakt för framtida hot?
SD är ett överlevarparti. Än så länge. SD är en bubbla som, förr eller senare, kommer att spricka, implodera, förgöras inifrån. Frågan är när väljarna kommer att stå utan parti.
Presskonferensen är försenad. Den kan följas via denna länk.
24 stycken har, enligt Richard Jomshof på presskonferensen, blivit kartlagda. 6-7 stycken har valt att själva lämna sina uppdrag, eftersom man funnit tydliga bevis på antisemitiska åsikter (bl a uttryckt sig positivt om Hitler) och ”dubbel-anslutning”, d v s medlemskap i både SDU och NU (Nordisk Ungdom). SDU ska också ha samarbetat med främlingsfientliga nätbloggen Fria Tider. SD väljer att inte offentliggöra namn på de 7 som idag har uteslutits. De namngivna är, än så länge, Gustav Kasselstrand och William Hahne. Eftersom Kasselstrand och Hahne fört ett medialt krig är det inte svårt att se att de utgör en del av de 7 uteslutna. De övriga, såväl uteslutna som de som avsagt sig sina uppdrag, väljer man att behandla internt tills vidare. SD har valt att skriftligen varna de företrädare som uppträtt olämpligt.
Det återstår att se hur partiet påverkas internt av denna politiskt historiska händelse. Att väljarna, än så länge, håller sig lojala i opinionen, är rimligt att anta. Däremot kan det mediala krig, inför öppen ridå, som utspelar sig just nu, komma att skada partiet internt. Det finns personer inom moderpartiet, men också i ungdomsförbundet, som står bakom Kasselstrand och Hahne. Vilka väljer att hänga med partitoppen, och då tvingas till att foga sig till deras spelregler, och vilka väljer att självmant lämna Sverigedemokraterna? Det är inga höga odds på att vi inom en snar framtid kommer att bevittna fler uppseendeväckande avslöjanden. Om det kan en spekulera i all oändlighet, men det tänker jag inte göra här eller nu.
Sverigedemokraterna pratar inte längre öppet om begreppet ras. Men partiets nuvarande principprogram bygger fortfarande på rasföreställningar. Dessa kommer numera till uttryck i ett resonemang om ”den nedärvda essensen” på sidan 8 i programmet:
”Vi tror inte på teorin om att människor föds som blanka blad som kan fyllas med vilket innehåll som helst. Miljön har visserligen en stor betydelse för individens utveckling och samspelar ofta med det biologiska arvet och den fria viljan. Det finns dock också en nedärvd essens hos varje människa som man inte kan undertrycka i hur hög utsträckning som helst utan att det får konsekvenser. Delar av denna essens är gemensam för de flesta människor och annat är unikt för vissa grupper av människor eller för den enskilde individen.”
Den första meningen är en uppgörelse med liberalismen och socialismens positiva människosyn där den nyfödda människan är ett tomt blad med potential för både godhet och destruktivitet beroende på hur människan formas av den sociala miljön. Miljön spelar förvisso en roll enligt SD (och den samspelar enligt dem med det ”biologiska arvet”). Men SD lägger stor vikt vid tanken om en ”nedärvd essens” hos varje människa som ”inte kan undertryckas … utan konsekvenser”. De går vidare och slår fast att dessa ”nedärvda essenser” är unika hos ”vissa grupper av människor”.
Rasföreställningar bygger just på tanken om att vissa egenskaper hos grupper av människor går i genetiskt arv. Det är grunden i begreppet ras. Biologisk rasism baseras på att vissa grupper av människor anses ha genetiskt nedärvda egenskaper som gör dem överlägsna andra grupper av människor.
Det går inte att tolka SD:s tal om ”nedärvda essenser” på annat sätt än att man just pratar om genetiskt nedärvda egenskaper som är unikt för vissa grupper av människor: det vill säga ras. Detta eftersom SD här inte pratar om vad det ”tomma blad” som en nyfödd människa utgör kan fyllas med för kultur, sedvänjor och religion. Här handlar det om ”essenser” som går i arv till det nyfödda barnet. Det är därför Sverigedemokraterna pekar ut befolkningstillväxten bland muslimer som ett hot mot Sverige. Varje muslimsk bebis ärver enligt SD egenskaper som pekas ut som ett hot mot Sverige. Tanken att dessa barn växer upp och blir en del av samhället precis som alla andra, så länge de sociala villkoren inte segregerar och stänger ute, finns inte hos Sverigedemokraterna. Dessa bebisars ”nedärvda essenser” kan inte ”undertryckas utan konsekvenser” enligt SD.
Sverigedemokraternas principprogram lyfter på ett smidigt sätt fram föreställningar om ras, det vill säga genetiskt nedärvda gruppegenskaper, utan att en enda gång använda själva begreppet ”ras”. Begreppet ”nedärvd essens” låter Sverigedemokraterna prata om ras i principprogrammet utan att behöva smutsa ner sig med det historiskt belastade rasbegreppet. Om detta bör vi berätta.
400 flyktingar drunknade nyligen på en båt till Europa. Det finns rapporter om att muslimska flyktingar kastat ut andra flyktingar (som var kristna) från en båt till Europa. Det kanske chockade en del. Men det drunknar tusentals varje år på väg till Europa. En del känner vi till med namn. 16264 av dem listades i ett blogginlägg jag skrev för några år sen. Och att migranter kastas överbord är ingen nyhet.
Att lära känna en flykting på djupet innebär också att du förr eller senare får veta hur de tog sig hit.
För det första är det dyrt. Du betalar motsvarande 50 000-70 000 kronor. En familj jag känner som flydde (två vuxna och två barn) betalade motsvarande 200 000 kronor. Betalar man lite mer kan man få en säkrare resa. För att komma vidare från Italien eller Grekland behövs i princip alltid ett falskt pass så man kan komma till Sverige. Annars fastnar man i Grekland eller i Italien.
Huvudrutterna är via Turkiet till Grekland eller via Marocko till Spanien eller Libyen till Italien. Den via Turkiet anses säkrare rent resemässigt men den via Libyen anses bättre om man vill till Sverige. (Enligt vad några har sagt till mig.)
En av flyktingarna i Borgholm denna vinter berättade för mig att han färdades till Libyen via ett grannland. I Libyen var han fast en hel månad. Sen reste han över och vid färden bytte man båt tre gånger. Vid ett tillfälle kastade skeppets ägare, som var beväpnade, överbord några män som klagade på något. Sen färdades han via Italien till Sverige. Han är från Eritrea.
En annan från Syrien var fast i Libyen 21 dagar i en källare. Sen reste han till Italien med båt med inte mindre än fem byten. Ett byte var ganska farligt. Båten de färdades med höll på att sjunka. De mötte båten de skulle byta till i sista sekunden. En timme efter att de lämnat båten sjönk den.
En annan hörde talas om att en båt som skulle åka från en hamn samtidigt som den han åkte i, sjönk.
Eller killen från Mali som reste nio månader hit efter att släkt och grannar samlat pengar. Efter sju månader tog han sig över Medelhavet mellan Spanien och Marocko. Han var länge i Libyen och mötte den grymma rasismen där mot svarta afrikaner och fick pistoler riktade mot pannan flera gånger. Han ska utvisas tillbaka till krigets Mali nu.
Men jag har också hört om flyktingar som rest ganska säkert över Medelhavet.
Rutten via Turkiet anses säkrare men ändå vet jag en flykting som låg fem timmar i vattnet utanför en turkisk ö innan han räddades. Han gjorde tre försök att fly över havet tills han nådde Grekland. Väl där skaffade han papper för att resa på falskt ID till Storbritannien. Men han valde att stanna i Sverige som han trivs bättre i.
När vi tänker på migration och flyktingar tänker vi i Sverige oftast på de svenska Amerikaresenärerna. De reste ganska tryggt och ganska billigt. Det gjorde att även underklassen kunde resa och man kunde resa legalt. Den situationen har inte flyktingarna som försöker komma till Sverige idag. För dem är det dyrt och farligt.