I ett pressmeddelande 22 december 2023 presenterade Justitedepartementet att regeringen och SD kommer att införa vistelseförbud i Sverige. Detta i kombination med Tidöregeringens nya giv om visitationszoner, dubbla straff för vissa personer, preventiv avlyssning utan brottsmisstanke samt Jimmie Åkessons (SD) förslag om att kunna låsa in personer utan brottsmisstanke på obestämd tid är signifikativa för hur regeringen och SD arbetar med kriminalpolitiken. Åtgärderna för tankarna bakåt i tiden, till socialistdiktaturens Östtyskland (DDR) och fascistdiktaturer.
Lagen om vistelseförbud vann laga kraft 1 februari 2024. I Lag (2024:7) om preventiva vistelseförbud läser vi bl a att
- Personer över 15 år kan förbjudas att beträda ett avgränsat område.
- För att säkerställa att vistelseförbudet efterlevs kan det bli aktuellt med elektronisk övervakning.
- Ett vistelseförbud kan gälla upp till sex månader.
- Allmän åklagare prövar vistelsförbud, på skriftlig anmälan från Polismyndigheten.
- Om en person med vistelseförbud bryter mot förbudet kan det ge upp till ett års fängelse.
Trots stark kritik drog regeringen och SD igenom lagändringen om vistelseförbud. Kritikerna framför ett antal punkter som motargument:
- Domstol, inte allmänna åklagare, bör i första hand pröva frågan om vistelseförbud.
- Rättssäkerheten kan inte garanteras, då personer som inte dömts, anklagats eller är misstänkta för brott kan meddelas vistelseförbud.
- Även barn kan meddelas vistelseförbud, vilket kan strida mot Barnkonventionen.
- Frågan om vem som kan tilldelas vistelseförbud lever i sin befintliga form inte upp till Europakonventionens krav på förutsägbarhet och tydlighet.
- Det finns risk för godtycklighet när det kommer till vem som kan meddelas vistelseförbud.
- Det finns ingen begränsning i hur stort det avgränsade området kan vara, vilket innebär att det kan bli för omfattande.
- Tiden för hur långt ett vistelseförbud kan vara är för omfattande med hänsyn till personen fri- och rättigheter.
- Rätten till fri rörlighet, privat- och familjeliv samt likabehandlingsprincipen inskränks.
- Person som meddelas vistelseförbud ska ha rätt till offentligt biträde, vilket som lagen står skriven endast gäller personer under 18 år. Detta medför brister i rättssäkerheten.
Inskränkningarna i fri- och rättigheter, fri rörlighet, privat- och familjeliv samt likabehandlingsprincip måste uppfylla ett antal krav, som inbegrips i svensk grundlag och Sveriges internationella åtaganden. Europakonventionen implicerar att vistelseförbud ska ha stöd av lag, och ska endast genomföras i ett demokratiskt samhälle då den har ett godtagbart syfte.
Kritiker menar vidare att den nya lagen om vistelseförbud kräver en proportionalitetsbedömning. Det påpekas att vistelseförbud inte står i proportion till intrånget det innebär för den enskilde vad gäller rörelsefrihet, privat- och familjeliv samt likabehandlingsprincip. För att lagförslaget ska stå i proportion till detta intrång krävs att vistelseförbudet svarar mot det förväntade ändamålet, dvs att minska brottslighet. I proportionalitetsbedömningen ska även avskärmning från skola, arbete, fritidsaktiviteter, vårdcentral, bostad och familj beaktas.
Civil Rights Defenders menar att utredningen inte innehåller bevis på att införande av vistelseförbud är vare sig brottsförebyggande eller effektiv brottsbekämpning. Det är framför allt skjutningar och sprängningar som utredningen fokuserar på. Det finns inga belägg för att dessa företeelser är spontana. Det finns inte heller några belägg för att en person som meddelats vistelseförbud inte kan främja eller begå brott även om denne befinner sig utanför det avgränsade området.
Kritiker nämner också oskuldspresumtion, dvs den grundläggande rättsprincipen att en brottsmisstänkt är oskyldig tills motsatsen bevisats. Lagen om vistelseförbud riktar in sig på personer som inte är dömda, anklagade eller misstänkta för brott. I detta fall handlar det om att åklagare ska gissa hur en individ kommer att agera i framtiden.
Att införa vistelseförbud, visitationszoner, dubbla straff för vissa personer, preventiv avlyssning och att låsa in människor på obestämd tid, allt utan brottsmisstanke, är företeelser som vi förknippar med kalla krigets Östtyskland och fascistiska diktaturer. Regeringen och SD satsar massor av tid och resurser på kriminalpolitiken. Det finns stora risker med de förändringar som de vill göra och redan har gjort. Sverige närmar sig alltmer en polisstat.
Källor:
Regeringen: Vistelseförbud ett kraftigt verktyg mot den organiserade brottsligheten
Riksdagen: Lag (2024:7) om preventiva vistelseförbud
Civil Rights Defenders: Vistelseförbud
Dagens juridik: Skarp advokatkritik mot förslag om vistelseförbud
SR: Kritik mot vistelseförbuden: ”Allvarligt och rättsosäkert”
BRIS: BRIS kritisk till vistelseförbud mot barn
MRInstitutet: Vistelseförbud på allmän plats och vissa andra platser
Barnombudsmannen: Vistelseförbud på allmänna platser och vissa andra platser
Dagens juridik: Regeringen går fram med förslag om preventiva vistelseförbud