Den alternativa mediebloggen och opinionsbildaren Samhällsnytt bluffar återkommande sina läsare. Denna gång anser man sig ha belägg för att Greta Thunbergs aktion ”Skolstrejk för klimatet” skulle ha iscensatts av en ”professionell lobbyist”.
Påståendet som Samhällsnytt framför säger de sig kunna belägga genom ett Facebookinlägg signerat Greta Thunbergs mor, Malena Ernman. Artikeln i Samhällsnytt har fått rubriken ”Malena Ernman erkänner: professionell lobbyist bakom Klimat-Gretas strejk”. I artikeln publicerad 7 januari 2019 saxar vi följande:
”På flera håll diskuteras om en PR-byrå står bakom kampanjen med Gretas strejk. Tidningen Nya Tider skrev i december att det är en påverkansoperation som leds av PR-experten Ingmar Rentzhog, en person med kopplingar till flera propagandaorganisationer.”
”I inlägget står det att Bo Thorén rekryterat Greta till sin kampanj om att barn ska klimatstrejka. Thorén är styrelseledamot i miljöföreningen Fossilfritt Dalsland och även initiativtagare i Sverige till den internationella radikala miljörörelsen Extinction Rebellion.”
Stämmer uppgifterna i nyss nämnda citat? Så här ser avsnittet om Bo Thorén ut i Ernmans Facebookinlägg:
”Greta fick iden till skolstrejken från Bo Thorén från Fossilfritt Dalsland. Han kontaktade Greta och några andra unga efter att hon kom tvåa i Svenska Dagbladets skrivtävling för klimatet i maj 2018. Han hade fått tanken på en skolstrejk från skolskjutningarna i Florida där barnen vägrade gå till skolan på grund av det som hänt.
Men ingen var intresserad av att göra det så då bestämde Greta sig för att göra det själv. Vi som föräldrar avrådde henne och sa att vi inte kunde stödja henne eftersom vi måste se till att hon går i skolan.
Hon har ingen och har aldrig haft någon som ”står bakom” henne. All planering gjorde hon helt själv.
Sista månaden har hon tagit emot frivillig, idéell hjälp att hantera alla internationella pressförfrågningar. I övrigt har hon absolut inte vid något tillfälle haft någon hjälp eller stöd från någon ”PR-byrå.””
Samhällsnytt tycker sig finna belägg för sitt påstående, men ingenstans i Ernmans inlägg står något om att Thunbergs strejkaktion skulle ha regisserats av en ”professionell lobbyist”. Det vi kan läsa i Ernmans inlägg är att Thunberg fick idén till skolstrejken från Bo Thorén, inte att han skulle ha varit ”hjärnan bakom verket”. Ernman dementerar i inlägget att Thunberg skulle ha haft en ”PR-byrå”, eller någon annan, som ”står bakom” henne. Thunberg, som idag är 16 år gammal (vid tiden för strejkaktionen var hon 15), har fått ideell hjälp för att kunna hantera pressfrågor.
Den s k ”PR-byrån” som nämns i Samhällsnytts artikel baserar sig på spekulationer i en Nya Tider-artikel publicerad 7 december 2018. Nya Tider är ytterligare en i mängden alternativa mediebloggar, mest kända för att, pga sin högerextrema agenda, ha blivit portade från Bokmässan 2018. I artikeln med rubriken ”Mannen bakom påverkansoperationen Greta” spekuleras det hejvilt utan egentlig täckning. Man använder sig av formuleringar som ”sannolikt”, ”det kan vara” och ytterligare ett ”sannolikt”. I spekulationerna refererar man till journalisten Andreas Henriksson – felaktigt benämnd som ”Anders Henriksson” i Nya Tiders artikel. Inte heller Henriksson har belägg för att Thunberg skulle ha haft experthälp i form av en ”PR-expert”, en ”professionell lovvyist” eller en ”PR-byrå”. Henriksson spekulerar på sin Facebooksida, där han bl a skriver:
”Extra: Här är klimatlobbyisten som är den hemliga pr-strategen bakom Greta Thunbergs lobbykampanj och skolstrejk för klimatet”
”Nu kan jag berätta att den person som ligger bakom boklanseringen och upplägget med en skolstrejk, och den påföljande pr-kampanjen för klimatfrågan, är PR-proffset Ingmar Rentzhog.
Rentzhog är en mycket duktig kommunikationsrådgivare, som grundat och byggt upp Laika Consulting, en framgångsrik pr-byrå inriktad på finansiell kommunikation.”
Boklanseringen som nämns är Ernmans bok om klimatfrågan, som publicerades i höstas.
Henriksson fortsätter:
”Hans första större pr-kampanj för klimatet är 15-åriga Greta Thunberg, som han skickligt matchar fram som en talesperson och ungdomlig symbol för den kommande generationens klimataktivism.
Nu frågar ni er säkert hur jag kan vara säker på allt det här? Jo, som en tidigare branschreporter som bevakat just pr-branschen och pr-konsulter åt de båda branschtidningarna Dagens Media och Dagens Opinion, känner jag igen en pr-kampanj när jag ser en.”
Slutsatsen blir att såväl Nya Tider som Samhällsnytt baserar sina artiklar på spekulationer. Problemet är att man gör spekulationerna till självklara sanningar.
De två alternativa mediebloggarna bluffar sina läsare. Det finns inga belägg för att Greta Thunbergs strejkaktion ska ha regisserats av en ”professionell lobbyist”. Och inte heller finns det belägg för att en ”PR-byrå” står bakom henne.
Malena Ernman ”erkänner” med andra ord ingenting av det som Samhällsnytt påstår att hon erkänner.
Videotips:
TedTalks: Greta Thunbergs ”School strike for climate – save the world by changing the rules”